Geluidsoverlast

GroenLinks Aalsmeer vindt dat de door Schiphol veroorzaakte overlast moet worden teruggedrongen. Dat lukt alleen als er minder gevlogen gaat worden. Deze mentaliteitsverandering zal op grote schaal plaats moeten vinden.

Duurzaamheid

De luchtvaart is een van de lastigste sectoren als het gaat om klimaatverandering: er is nog geen zicht op een oplossing die de CO2-uitstoot van de luchtvaart vermindert. Groei en daarmee nog meer overlast en vervuiling van Schiphol is daarom onaanvaardbaar.

Omgevingsbewust

Er zijn mensen die hun brood verdienen via Schiphol en er zijn veel mensen die overlast ondervinden van Schiphol. Verschillende belangen moeten daarom zorgvuldig tegen elkaar worden afgewogen. Wat GroenLinks betreft valt de balans nu zeer negatief uit voor Aalsmeer. De grens is bereikt. 

Vooruitstrevend omgaan met Schiphol

Uiteraard kan nieuwe technologie helpen om de de overlast te beperken: stillere vliegtuigen, nieuwe brandstoffen, slimmere routes. Het is goed om dat te stimuleren. Aalsmeer ligt echter in het zogenaamde binnengebied. De geluidsoverlast wordt daar voornamelijk door luchtweerstand veroorzaakt en niet door de herrie van de motoren. Stillere vliegtuigen hebben dus alleen een positief effect voor het buitengebied. Als zogenaamde milieuwinst voor 50% ten goede komt aan de sector heeft dat voor Aalsmeer alleen maar een negatief effect.