De raad van de gemeente Aalsmeer in vergadering bijeen d.d. 1 november 2018, gelet op artikel 35 van het reglement van orde van de gemeente Aalsmeer, naar aanleiding van agendapunt 6, Programmabegroting 2019-2022,

Constaterende dat:

' Het Openbaar Vervoer sinds de nieuwe concessie vanuit Aalsmeer qua capaciteit en frequentie verder verbeterd is.

  • Hierbij vooral, via R-net, op de hoofdstructuur is ingezet. e Dit ten koste van de fijnmazigheid is gegaan.
  • Het ontbreken van deze fijnmazigheid in diverse wijken als een gebrek wordt ervaren.

Dit tot gevolg heeft dat:

  • Vanuit Kudelstaart en Oosteinde de hoofdstructuur (R-net) moeilijker bereikbaar is. In de nacht deze wijken niet meer bereikbaar zijn.
  • Na de aanleg van de busbaan op de Burgemeester Kasteleinweg ook Aalsmeer centrum moeilijker deze hoofdstructuur kan bereiken.

e De reizigersaantallen op de R-net verbindingen teruglopen,

Overwegende dat:

  • Goed openbaar vervoer vooral zijn kwaliteit ontleent aan de afstand tussen "voordeur" en de dichtstbij zijnde halte.
  • Op dit moment het openbaar vervoer voor de kernen onder druk staat omdat én de frequentie te laag is én 's nachts geen oplossing wordt geboden (met name Kudelstaart).  De wachttijden bij een noodzakelijke overstap, vooral in de richting van Kudelstaart, buiten de spits onaanvaardbaar lang kunnen zijn.
  • In paragraaf 205.4. van de begroting de fijnmazigheid van het OV in Aalsmeer en Kudelstaart als aandachtspunt genoemd zijn.

Spreekt uit dat:

  • Het wenselijk is dat openbaar vervoer dag en nacht gemakkelijk beschikbaar is.
  • De concessiehouder, in dit geval Connexxion, het eerste aanspreekpunt is om deze knelpunten te bespreken.
  • Dat in samenspraak met de vervoersregio Amsterdam gebeurt.

Verzoekt het College:

  • Om in gesprek te gaan met Connexxion en de Vervoersregio Arnsterdam. Samen met deze partijen te onderzoeken hoe de fijnmazigheid van het Openbaar Vervoer voor de verschillende kernen verbeterd kan worden.
  • Om te zien of experimenten bijvoorbeeld binnen "Mobility as a Service", of kleinschalig ondersteunend OV als toevoeging op het R-net, kunnen zorgen voor beter openbaar vervoer.  Uitgangspunt hierbij voor de raad is dat dit waar mogelijk binnen de bestaande budgetten plaatsvindt.
  • Indien er initiatieven zijn die niet binnen de budgetten van de concessie passen en dus aan de raad moeten worden voorgelegd, verneemt de raad graag op heldere wijze de financiële consequenties.