Gehoord hebbende:

  • de inbreng van diverse sprekers tijdens de hoorzitting van de gemeenteraad van Aalsmeer met betrekking tot de vlieghinder van Schiphol d.d. 15 september 2020; e de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder in de Klankbordgroep Schiphol van

21 september 2020;

  • de consensus in de Klankbordgroep Schiphol van 21 september 2020 om de vlieghinder van Schiphol als gemeente Aalsmeer vanuit een nieuwe invalshoek te benaderen;

Constaterende dat:

  • een maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) de effecten van een beleidsvoorstel in kaart brengt. De kosten en baten zijn zoveel mogelijk in euro's, ook zaken die van waarde zijn en die geen direct prijskaartje hebben zoals gezondheid, geluidshinder en het gevoel van onveiligheid;  een MKBA door de Rijksoverheid wordt ingezet als informatie-instrument dat vanuit het perspectief van de maatschappij als geheel de voor- en nadelen van een beleidsregel systematisch in beeld brengt en waardeert;  een MKBA dient te worden opgesteld volgens de richtlijnen van het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau Leefomgeving (PBL);  een MKBA ingezet kan worden om in beeld te brengen wat de effecten van het vliegverkeer van Schiphol zijn op onder andere het gebied van milieu, gezondheid, economie, klimaat, leefomgeving en deze aspecten in één rapport samen worden gebracht;  een MKBA ondersteunend kan is aan de strategie van de gemeente Aalsmeer met betrekking tot de vlieghinder van Schiphol;

Overwegende dat:

  • er behoefte is aan een degelijk rapport waarin middels een MKBA duidelijk wordt welke voor- en nadelen het vliegverkeer van Schiphol met zich meebrengt en hoe die zich ten opzichte van elkaar verhouden;  een MKBA de belangen van de gemeente Aalsmeer in de regio en in het land helder naar voren brengt;  het krachtig is als behalve de gemeente Aalsmeer ook andere gemeenten, instanties en organisaties die eveneens flinke overlast van vliegverkeer hebben of zich tegen toename van vliegverkeer verzetten, zich scharen achter de opdracht om een MKBA op te stellen of met de MKBA naar buiten willen treden;  gezamenlijk met die andere gemeenten, instanties en organisaties een duidelijk signaal afgeven kan worden aan de landelijke politiek en gezamenlijk breed optrekken in dit dossier effectief kan blijken;  een MKBA ondersteunend kan zijn op verschillende vlakken, waaronder de discussie(s) rondom het bouwen in de Hornmeer, de transformatie van de verouderde kassengebieden, de transformatie van het proefstation en de acties die de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder in gang heeft gezet;  een MKBA een aanzet kan zijn tot een nieuw signaal vanuit Aalsmeer, om gehoord te worden door de landelijke politiek;

Verzoekt het college van B&W:

  1. Met een voorstel te komen voor het opstellen en laten uitvoeren van een maatschappelijke kosten-batenanalyse met betrekking tot het vliegverkeer van Schiphol;
  2. In dit voorstel inzicht te geven in de kosten van een dergelijk onderzoek en inzicht te geven in de concept onderzoeksopdracht voor de MKBA. Deze zaken vervolgens voor te leggen aan de klankbordgroep Schiphol;
  3. Deze MKBA te laten voldoen aan de richtlijnen die zijn opgesteld door het CPB en het Planbureau Leefomgeving;
  4. Zoveel mogelijk gemeenten, instanties en organisaties die eveneens flinke overlast van vliegverkeer hebben of zich tegen toename van vliegverkeer verzetten, zich achter deze MKBA te laten scharen om gezamenlijk een krachtig signaal uit te laten gaan;
  5. Met deze MKBA het gesprek aan te gaan met de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de fracties in de Eerste en Tweede Kamer;

En gaat over tot de orde van de dag.