Overwegende dat:

  • de raad op 7 december 2017 het position paper Schiphol, 'Ide mensen achter de cijfers", heeft vastgesteld op basis van veel gesprekken inwoners met een lange lijst aan maatregelen en ideeën gericht op het voorkomen van overlast, de voorspelbaarheid van overlast en ruimhartige compensatie van de hinder.  Kernpunten van het position paper zijn:

 erkenning voor de bijzondere positie van de gemeente Aalsmeer; door onze ligging dichtbij meerdere start- en landingsbanen staat de leefbaarheid hier zwaar onder druk;  in Aalsmeer is allang geen sprake meer van ontwikkeling van de luchthaven in balans met de omgeving; maatwerkoplossingen en compensatie voor onze inwoners is nodig; o een gezamenlijke visie als input op de Luchtvaartnota waarin de verschillende belangen worden meegenomen: leefomgeving, ruimtelijke ontwikkeling, gezondheid, klimaat en veiligheid.

  • Een aantal voorbeelden van de aangedragen maatregelen zijn: o het weren van lawaaiige en vervuilende vliegtuigen; o het vermijden van pieken in de late avond; o bij starts langer in het verlengde van de baan vliegen en geen bochten vliegen boven de wijken; o meerdere rustmomenten op een dag én gedurende de week; o verbetering van de railverbindingen tussen Europese steden; o onderzoek naar verplaatsing van de luchthaven naar zee; o rechtvaardiger beprijzen van vliegen.

Constaterende dat:

  • de Minister van Infrastructuur en Waterstaat op 5 juli 2019 de Tweede Kamer een brief heeft gezonden over de ontwikkeling van Schiphol en hoofdlijnen van de nieuwe Luchtvaartnota;
  • er de volgende positieve punten in de brief staan:
  • de constatering dat voor mensen de lusten en lasten niet meer in balans zijn; o het voornemen om te zorgen voor een verankering van het Nieuwe Normen en

Handhavingsstelsel; o de veiligheid vooropstaat; o het aantal ernstig gehinderden en de hinder in de nacht rond Schiphol omlaag moet.

  • er de volgende beloftes in de brief staan: o minder nachtvluchten; o aantoonbare hinderreductie, o minder gebruik secundaire banen (voor Aalsmeer en Kudelstaart de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan (zuid) ; o geen extra hinder in de randen van de nacht als gevolg van verschuiving nachtvluchten; o creëren van rustmomenten; o meer maatwerk voor schrijnende gevallen.

Spreekt uit:

  1. zich grote zorgen te maken over:

o dat hinderbeperking in de gemeente Aalsmeer, als één van de meest gehinderde gemeenten in het binnengebied, onmogelijk is gebleken; o dat het aantal gehinderden als criterium voor groei wordt genomen in plaats van het aantal vluchten in het binnengebied; o dat daardoor hinderbeperking voor grotere groepen omwonenden in het buitengebied ten koste gaat van de leefbaarheid voor inwoners in de gemeente

Aalsmeer; o dat nieuw Rijksbeleid op basis van het aantal klachten wordt geformuleerd; o dat hinderreductie alleen geluidshinder betreft, terwijl onze inwoners ook hinder ondervinden op gebied van gezondheid, leefbaarheid en klimaat; o dat voor wat betreft de veiligheid op en rond Schiphol volgens onderzoek van de OVV in 2016 (479.000 vliegbewegingen) de grenzen (in 2017) in zicht komen. o de voorgestelde stijging van het aantal vliegbewegingen tot 540.000 per jaar.

  1. dat leefbaarheid samen met veiligheid op één staat als het de ontwikkeling van de luchthaven betreft.

Verzoekt het college van B&W:

  1. in te gaan op het voornemen van de minister om dit jaar nog in gesprek te gaan met de omgeving over hinderreductie en de maatregelen uit het position paper daarbij leidend te maken;
  2. een heldere, doelgerichte en communicatiestrategie uit te (laten) werken om de boodschap van Aalsmeer op een zodanige manier in het parlement in Den Haag te brengen dat die boodschap tot een beweging ten gunste van Aalsmeer leidt;
  3. De minister, de vaste Kamercommissie voor de Luchtvaart, de OmgevingsRaad Schiphol (ORS) en het samenwerkingsverband Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) in kennis te stellen van dit besluit.

 

 

En gaat over tot de orde van de dag.