De gemeenteraad van de Gemeente Aalsmeer, in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020, Constaterende dat:
- Momenteel de nieuwe Ontwerp-Luchtvaartnota ter inzage ligt tot 9 juli 2020;
- Uit de Ontwerp-Luchtvaartnota blijkt dat er geen normen komen om de gezondheid van omwonenden en het milieu voldoende te beschermen terwijl de WHO dringend adviseert dit wel te doen;
- De Rijksoverheid en Schiphol tot op heden geen substantiële effectieve maatregelen hebben gerealiseerd om de hinder voor Aalsmeer te beperken zoals nachtsluiting, glijvluchten, hinder beperkende startprocedures, rustpauzes;
- Uit het RIVM-rapport onlangs is gebleken is dat geluidshinder en luchtvervuiling door vliegtuigen een zeer grote nadelige impact hebben op de leefomgeving;
- In de zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) op de Ontwerp-Luchtvaartnota veel argumenten staan die eerder pleiten voor afname dan van toename van vliegverkeer.
Overwegende dat:
- De Ontwerp-Luchtvaartnota voorsorteert op een groei in het aantal vliegbewegingen op Schiphol
(mogelijk zelfs tot jaarlijks 700.000 vliegbewegingen);
- Bewoners in Aalsmeer en Kudelstaart blootstaan aan gezondheidsrisico's door geluidshinder en luchtvervuiling en veel gebieden van de gemeente Aalsmeer grotendeels onleefbaar zijn geworden;
- Betrouwbare kennis, feiten en transparantie voorwaarden zijn voor democratische besluitvorming. Alleen met juiste en volledige informatie kunnen gemeenteraadsleden, statenleden en Tweede Kamerleden hun werk doen. Het is ook onontbeerlijk voor een effectieve participatie van omwonenden en milieuorganisaties.
Roept het college op om:
- Zelfstandig en via de BRS sterk aan te dringen op daadwerkelijk waarneembare hinderverminderende maatregelen. waarbij het uitgangsount geldt dat de bestaande hinder voor de gehele gemeente
Aalsmeer ( Aalsmeerbaan de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan) daadwerkelijk dient te woraen vermlhderd;
- In gesprek te gaan met de verschillende belangengroeperingen voor omwonenden, daar onder meer suggesties uit te halen hoe de hinder voor Aalsmeer en Kudelstaart daadwerkelijk kan verminderen. En die kennis te gebruiken in de gesprekken met de Rijksoverheid en Schiphol;
- Zelfstandig en via de BRS te pleiten voor een leefbaar Aalsmeer en Kudelstaart en bescherming van het woonklimaat;
- Zelfstandig en via de BRS te pleiten om hinderbeperking te verankeren in wet- en regelgeving die strikt gehandhaafd dient te worden, alsmede strenge en duidelijke normen inzake geluidshinder en luchtvervuiling;
- Zelfstandig en via de BRS te pleiten om nachtsluiting tussen 23.00-07.00 uur te realiseren, zonder dat dit extra capaciteit overdag of verschuiving naar de randen van de dag oplevert;
- Zelfstandig en via de BRS burgerparticipatie te bepleiten bij de Rijksoverheid en Schiphol;
- Een zienswijze op de Ontwerp-Luchtvaartnota te sturen naar de Rijksoverheid. In deze zienswijze als prioriteiten op te nemen dat, in verband met de leefbaarheid, groei van het aantal vluchten over Aalsmeer en Kudelstaart volstrekt onacceptabel en direct waarneembare hinderbeperking noodzakelijk is (in plaats van beloftes over hinderbeperkende maatregelen in de toekomst), waarbij hinderbeperking niet leidt tot meer groei capaciteit;
- In de zienswijze op de Ontwerp-Luchtvaartnota van de Gemeente Aalsmeer op te nemen hoe groot de impact voor Aalsmeer en Kudelstaart is geweest wat betreft de groei van het aantal vluchten;
- Het Position Paper 'De mensen achter de cijfers' na het zomerreces in overleg met de Klankbordgroep Schiphol, te herijken en deze aan de raad voor te leggen,
en gaat over tot de orde van de dag.