Gehoord hebbende:

  • het verzoek van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder in de

Klankbordgroep van 21 september 2020, bevestigd per brief op 22 september 2020;

  • de verzoeken van vele inwoners en instanties om de hinder van het vliegverkeer (zowel de geluidsoverlast als de ongezonde uitstoot) een halt toe te roepen;
  • de minister die het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol wil vergroten;

Constaterende dat:

  • de overheid de inwoners van Aalsmeer en Kudelstaart niet beschermd tegen ongewenste effecten van het vliegverkeer;  het programma Hinderreductie Schiphol, opgesteld door Schiphol en de LVNL geen concrete maatregelen bevat waardoor de hinder van Schiphol voor Aalsmeer verminderd want de enige hinderbeperkende maatregel is minder vliegen;  de gemeente Aalsmeer in het verleden rechtszaken heeft aangespannen tegen de Staat (1992 en 1994);  alle overlegvormen vanaf de Alderstafel tot nu ertoe hebben geleid dat er alleen maar meer gevlogen wordt boven Aalsmeer;  de raad in het Raadsprogramma 2018-2022 aangeeft initiatieven uit de samenleving te stimuleren en aan te jagen;

Overwegende dat:

  • de tijd gekomen is om acties te ondernemen op juridisch vlak tegen de vlieghinder van Schiphol;        de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder meent dat conform het Europees

Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) rechten van burgers geschonden worden door het vele vliegverkeer van en naar Schiphol;

 Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder fondsen werft voor een rechtszaak tegen de Staat om burgers te beschermen tegen de ongewenste neveneffecten van Schiphol;  de gemeenteraad van Aalsmeer heeft uitgesproken dat leefbaarheid, gezondheid en veiligheid op 1 staan;

Spreekt uit:

  1. de gang naar de rechter een voor de hand liggende stap is om het vliegverkeer te reduceren, mede gezien het ' succes' van alle overleggen tot nu toe;
  2. de juridische stappen van Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de ongewenste neveneffecten van Schiphol te ondersteunen.

Verzoekt het college van B&W:

    1. aan de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder een financiële bijdrage toe te kennen. Deze bijdrage een verdubbeling is van het geld dat de stichting zelf heeft opgehaald met een maximum van € 50.000 als bijdrage;
    2. het bedrag van maximaal € 50.000 te dekken uit de algemene reserve.